Terug naar Nieuwsbrief / Archief

19.03.2020
Zorgen maken, zorgen voor

Zorgen maken

We maken ons momenteel veel zorgen: om onze gezondheid, en die van onze naasten en over de wereld en ons werk. Ook mijn groepsactiviteiten zoals workshops en kookactiviteiten voor de winkel zijn voorlopig vervallen. We wachten op betere berichten en niemand weet hoe lang.

Het coronavirus bracht onze manier van leven en beleven nogal drastisch tot stilstand. Dit is in mijn ogen een verademing voor de aarde. Zo maakt minder (vlieg) verkeer de lucht snel en merkbaar schoner en draagt zo eigenlijk bij aan ons herstel.

Sommige mensen werken zich juist nu drie slagen in de rondte, anderen ook en gaan nog (bijna) failliet op de koop toe.

Maar de meeste anderen hebben nu eindelijk de tijd om genoeg te slapen, te lezen, te koken, voor de kinderen en elkaar te zorgen en om buiten te wandelen of te tuinieren.

Stress en angst hebben een hele vervelende uitwerking op ons, paniekreacties zoals hamsteren of ruzie zoeken kan daar een gevolg van zijn. Bovendien is stress slecht voor je gezondheid en weerbaarheid. Juist iets waar we zuinig op moeten zijn. Daarom: hou jezelf op de hoogte van de ontwikkelingen, maar niet de hele dag.

Zorgen voor

Ondertussen zorgen we voor ons gezin, familieleden, vrienden, buren en andere mensen die hulp nodig hebben. 

Maar als een van hen ziek wordt, wat is dan goede zorg? Ik bedoel niet mensen met het coronavirus, want de zorg voor deze patiënten is een deskundigheid die nog volop in ontwikkeling is. 

Maar zorgen voor mensen met een 'gewone' verkoudheid, loopneus en hoesten, griep of hooikoortsklachten, dat gaat ook gewoon door.

Eerder schreef ik daar deze blog over…

Barleywater

Een goede ondersteuning bij herstel van deze huis-, tuin- en keukenklachten kan gerstewater ofwel barleywater zijn. De basis voor deze drank is graanslijm van gerst. 

Wanneer volkoren graan (rijst, haver, gierst, gerst etc.) wordt gekookt in water komt er een slijmachtige stof vrij, hoeveel verschilt een per graansoort, maar gerst produceert hier het meeste van. Deze stof heet graanslijm.

Graanslijm heeft een positief effect op de darmen, het vormt als het ware een soort beschermlaagje waardoor de darmen minder snel geïrriteerd raken of geïrriteerde darmen tot rust kunnen komen. 

Het gaat bij barleywater dus niet om de voedingswaarde maar om de waarde die deze drank heeft voor de darmen.

Dit is ook de reden waarom ik adviseer om granen (tarwe, rijst, gerst, gierst, rogge, haver, mais) in afgepast water gaar te koken en na te laten wellen zodat al het water opgenomen is. Op deze manier gaan er geen waardevolle slijmstoffen verloren.

Barleywater kun je extra lekker maken (in het recept optie 3) zodat het ook heerlijk is om te drinken, het doet een beetje denken aan Glühwein. Het kale basisrecept is ook geschikt om toe te voegen aan soep of saus.

Het recept vind je hier...

Bereiding en andere vragen

Liever liet ik het je eerst even proeven tijdens een workshop, dat gaat nu even niet dus je mag zelf aan de slag.

Heb je vragen over Barleywater, de bereiding of het gebruik, stel ze dan onder het blog op de website. Jouw vraag of het antwoord kan voor meerdere mensen nuttig zijn.

Natuurvoedingswinkel

Alle producten voor dit recept moeten van minimaal biologische kwaliteit zijn, ze zijn te vinden in natuurvoedingswinkels. In deze winkels is het ook drukker dan normaal, maar er wordt minder onplezierig gehamsterd dan in de reguliere supermarkten.

 

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl