Weblog Voedwel

Informatie over natuurvoeding: natuurvoedingskeuken, graan, peulvruchten, noten, zaden, fruit, groenten, zeewier, zuivel, zoetmiddelen, kruiden. En informatie over de activiteiten van Voedwel: kookworkshops, voedingsadvies, voorlichting.


 

Minder vlees eten, hoe dan?

De boodschap is duidelijk, we moeten vaker andere keuzes maken, dat is beter voor de aarde, planten, dieren en mensen. Vaker vegetarisch eten bijvoorbeeld, maar hoe doe je dat?
Lees verder →

Sesamzaad

Sesamzaad is geel, rood of zwart en we kennen het vooral als broodversiering. Minder bekend zijn sesamolie, tahin of gomasio. Sesamzaad heeft een uitzonderlijk hoog Calciumgehalte.
Lees verder →

Vastentijd

Vasten is eigenlijk afzien, ergens bewust van afzien.
Lees verder →

Tsukemono

Recepten en informatie over snelle groentenfermentaties uit Japan van niemand minder dan Peter van Berckel.
Lees verder →

Zoet

Suiker is een genotsmiddel. En genot betekent genieten. Als je suiker gebruikt of iets zoets neemt, vergeet dan in ieder geval niet te genieten van het lekkers.
Lees verder →

Nog meer water?

Graan heeft water en tijd nodig om volledig te kunnen ontsluiten, meer dan je denkt!
Lees verder →

Nog nooit van gehoord!

Voor de rest van je leven anders naar groenten en kruiden leren kijken in anderhalf uur!
Lees verder →

Havermout is toch gezond?

Maar is het ook gezond voor jou? Anders gezegd: past dit graan ook bij jou en jouw leefomstandigheid? Wat doet het voor jouw gezondheid?
Lees verder →

Voedingsstoffen of proces?

Gezonde voeding is meer dan een optelsom van voedingsstoffen.
Lees verder →

Gries en grutten

Griesmeel is een woord dat aangeeft hoe het graan gemalen en gezeefd is. Grutten is gebroken graan. Griesmeel of grutten kunnen van verschillende granen gemaakt worden.
Lees verder →

spliterwten

In tegenstelling tot wat veel verpakkingen beweren: je kunt spliterwten beter eerst weken voor het koken!
Lees verder →

Plantdelen

Groenten zijn in te delen aan de hand van deze plantdelen. Alle groenten bevatten waardevolle voedingsstoffen, maar door de aard en functie van het deel van de plant hebben ze een ander effect op ons lichaam en geest.
Lees verder →

Graanslijm

Het geheim van graan gooi je meestal weg en dat is jammer, vooral voor je darmen.
Lees verder →

Dille

Het fijne blad wordt veel gebruikt in de keuken, de zaden worden onder andere gebruikt bij de inmaak van augurken en uien. De smaak van dille is fris, pittig en een tikkeltje zoet. De smaak van dillezaad doet ook een beetje denken aan kummel of anijs
Lees verder →

Barstensvol leven

Eindelijk weer eens een zinnig boek over voeding.
Lees verder →

Ghee

Ghee is heel geschikt voor alles wat je bruin wilt bakken: vlees, vis, vegaburgers, pannenkoeken etc.
Lees verder →

Paddenstoelen

Paddenstoelen zijn geen goede vleesvervanger, ze bevatten weliswaar eiwitten, maar niet genoeg B-vitamines en ijzer.
Lees verder →

Vijgen (vers)

Rijpe vijgen zijn erg zoet en zacht, soms is zelfs de oogst in Nederland overvloedig.
Lees verder →

Salie

Salie wordt vaker voor de heilzame effecten gebruikt dan als keukenkruid.
Lees verder →

Pruimen

Verse pruimen uit Nederland zijn maar korte tijd verkrijgbaar. Koop en eet ze zodra je ze tegenkomt! Proef ook eens een bijzonder ras.
Lees verder →

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor wekelijkse wetenswaardigheden uit de natuurvoedingskeuken!

Inschrijven Nieuwsbrief

Recepten

Zoek een recept uit de natuurvoedingskeuken!

Recepten

Weblog | Recent

Weblog | Thema

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl