Zoet

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, suikerZoet

Zoet is de eerste smaak die we via moedermelk proeven. Door deze positieve ervaring geeft de smaak zoet ons vaak levenslang troost en zorgt het ervoor dat we ons aangenaam voelen en behaaglijk.

De zoete smaak betekent ook dat er veel calorie├źn inzitten, dit was voor onze verre voorouders belangrijk. Zoete voeding betekende dat je lichaamsvet kon vormen waarmee je periodes van schaarste kon overleven. Ook al wisten onze verre voorouders nog niets van dit proces, instinctief maakten ze deze keuzes en zorgden hiermee dat ze voor nageslacht konden zorgen. Dit instinct hebben we in de huidige tijd niet meer nodig, maar het zal nog erg lang duren voordat het vervangen is door andere noodzakelijke instincten betreffende onze voeding.

Zoet geeft niet alleen een gevoel van welbehagen, suiker geeft een energiestoot, een kick. Je voelt je voor een moment even boven jezelf uitstijgen. Met suiker heb je snel effect, dat past in onze tijd. Snelle resultaten boeken, zonder al teveel inspanning.

Suiker gebruik

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, palmsuikerTegenwoordig is suiker overal in de wereld verkrijgbaar, maar dat is niet altijd zo geweest. Het eerste zoet kwam van honing en gedroogd fruit. Vanwege de beperkte verkrijgbaarheid werd dit niet op grote schaal gebruikt.

In de tijd van de koloni├źn kwam rietsuiker in Europa, dat langzamerhand de Westerse wereld veroverde, maar waar het gebruik nog tot de elite beperkt was.

Toen in de tijd van Napoleon de teelt van bietsuiker werd bevorderd, nam het gebruik van suiker snel toe. Het was goedkoop en volop verkrijgbaar. Met maximaal 30 gram (biet)suiker per persoon per dag, gaf dat de gemiddelde mens ook nog geen overbelasting aan geraffineerde suiker. Het verdere voedselpakket was bovendien voornamelijk ongeraffineerd en onbewerkt, dus kregen we voldoende vitaminen en mineralen binnen.

Tegenwoordig gebruiken we gemiddeld meer dan 100 gram suiker per dag, dit gebruik neemt nog steeds toe en ons voedingspatroon is tegelijkertijd veel ongezonder geworden. We eten steeds meer geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen en krijgen daardoor niet voldoende vitaminen en mineralen binnen. Hierdoor is suiker een probleem geworden in onze maatschappij.

Zoet in kleine hoeveelheden of dit nu van een goede kwaliteit is of sterk geraffineerd, hoeft geen problemen te geven. Er treedt een probleem op als we er teveel van binnenkrijgen. Dan maakt het niet uit of we de allerbeste honing nemen, of de sterkst geraffineerde suiker.

 

Overdaad schaadt.

 

Verborgen suiker

In onze voeding zit veel verborgen suiker, daardoor is het voor de meeste mensen ook onduidelijk hoeveel suiker ze binnenkrijgen. 

Tegenwoordig is suiker zo bekend, alledaags en overal verkrijgbaar dat een wereld zonder suiker moeilijk voor te stellen is. Gemiddeld gebruikt de Nederlander 38 kilo suiker per jaar, 85% van alle suiker zit in bewerkte voeding, zoals in koek, snoep, jam, chocoladepasta, fruityoghurt en frisdrank. Maar ook daar waar je het niet verwacht zoals in cornflakes, cruesli, soep, ketchup, broodbeleg en sauzen.

 

Benamingen voor suiker

Vaak gebruikt men voor deze verborgen suikers andere benamingen:

  • TafelsuikerVoedwel, natuurlijk voedingsadvies, rietsuikermelasse
  • Kristalsuiker
  • Bruine suiker
  • Rietsuiker
  • Basterdsuiker
  • Poedersuiker
  • Kandij(-suiker)
  • Geleisuiker
  • Vanillesuiker
  • Maltodextrine
  • Maltose
  • Maisstroop
  • Glucosestroop
  • Fructosestroop
  • Glucose-Fructosestroop
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Melasse(-stroop)
  • Invertsuiker

Levenskracht

Suiker is een van de voedingsmiddelen die erg veel bewerkingen heeft ondergaan voordat deze bij ons thuis in de kast staat. Alle levenskracht is dan uit de suiker verdwenen. Het kan ons niet meer voeden.

Suiker wordt daarom ook gebruikt als conserveringsmiddel, bijvoorbeeld in jam, de suiker verhinderd de micro-organismen in het fruit om zich te vermenigvuldigen en maakt het levenloos.

Genotsmiddel

Moet suiker dan helemaal uit ons voedingspatroon verdwijnen, is het echt allemaal slecht wat suiker biedt? Of is er ook een positieve kant aan suiker en biedt suiker ons iets wat we op geen andere manier kunnen krijgen?

In elk geval is suiker een genotsmiddel, het is tenslotte lekker. En genot betekent genieten. Als je suiker gebruikt of iets zoets neemt, vergeet dan in ieder geval niet te genieten van het lekkers.

Suiker is ook voor ons van levensbelang, maar in welke vorm dan?

 

Workshop Suiker

Het komt allemaal aan de orde tijdens de workshop Suiker. Een van de workshops die ik een paar keer per jaar geef. Het is een zeer informatieve en erg zoete workshop, waarin we ook van de alternatieven gaan proeven.

Een greep uit de onderwerpen die tijdens de workshop Suiker op tafel komen:

  • Wat is suiker eigenlijk?
  • De ene suiker is de andere niet
  • Koolhydraten
  • Antroposofische visie op suiker
  • Van welk plantdeel komt de suiker?
  • Zoetstoffen en stevia
  • Vertering van suiker
  • Darmflora
  • Diabetes
  • Gebit
  • Geraffineerd
  • Zoete alternatieven

Alle actuele workshops staan in de Agenda.

 

Ineke Fienieg

Mijn naam is Ineke Fienieg, als natuurvoedingskundige wijs ik duurzame consumenten de weg naar het verbeteren van hun gezondheid met natuurvoeding. Holistisch, antroposofisch en vooral erg praktisch.

Regelmatig geef ik workshops, kijk in de Agenda voor het actuele aanbod.

Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl