Havermout

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, havermoutHaver wordt verbouwd in de meer noordelijke streken van Europa en rijpt in de warmste dagen van het jaar.

Haver heeft tot in het laatste groeistadium een zeer los vruchtgedeelte, haver vormt geen aar maar en pluim die met het minste windje meebeweegt.

Haverkorrels zijn vergroeid met het oneetbare kaf, dat moet er dus eerst afgepeld worden voor verdere verwerking. Er bestaat ook een variant van Nederlandse bodem waarbij het kaf niet met de graankorrel is vergroeid. Dit noemen we naakte haver.

Vet

De kiem van de haver bevat meer vet dan andere graansoorten, dat maakt hem wat lastig om te malen, bovendien wordt het meel door het hoge vetgehalte eerder ranzig.

Gluten

Haver is in principe glutenvrij maar blijkt vaak besmet te zijn met glutenbevattend graan. Gegarandeerd glutenvrije haver wordt wel geteeld, ook biologisch.

Hoe wordt havermout gemaakt?Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, havermout pannenkoeken

In de graanpletterij wordt de hele haverkorrel eerst 45 minuten geweekt, daarna verwarmd en door de pletters geleid en gedroogd. Hierdoor ontstaan er graanvlokken die nagenoeg nog alle voedingswaarde bezitten, maar wel zijn voorgegaard. Daarom zijn graanvlokken sneller gaar dan de hele graankorrel. Voor havermout wordt de graankorrel in stukjes gesneden. Een film over het productieproces van graanvlokken is te vinden op de website van graanpletterij De Halm.

Muesli

De hele havervlokken worden vaak verwerkt in muesli en in energierepen. Minder bekend is dat er van haver ook melkvervangende producten gemaakt worden zoals haverroom, havermelk en chocolademelk. 

Wanneer gebruik je haver?

Haver staat voor warmte, kracht en uithoudingsvermogen. Het is dus een heel geschikt graan wanneer je lichamelijke prestaties moet leveren.

Het kan je echter ook in de weg zitten. Het spreekwoord zegt niet voor niets: je moet een vurig paard geen haver voeren.

Haver heeft een hoog gehalte aan ruwe vezels, waardoor haver stimulerend werkt op de darmbeweging. 

Maag

Haver is ook zuurvormend en daarom onder andere niet geschikt voor mensen die last hebben van teveel maagzuur.

Hoe kook je havermoutpap?

In 1,5 minuten laat ik je zien hoe ik havermoutpap kook: 


Recepten:

Ineke Fienieg

Mijn naam is Ineke Fienieg, als natuurvoedingskundige wijs ik duurzame consumenten de weg naar het verbeteren van hun gezondheid met natuurvoeding. Holistisch, antroposofisch en vooral erg praktisch.

Kom kennismaken.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor wekelijkse wetenswaardigheden uit de natuurvoedingskeuken!

Inschrijven Nieuwsbrief

Recepten

Zoek een recept uit de natuurvoedingskeuken!

Recepten

Weblog | Recent

Weblog | Thema

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl