Pompoenfeest

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, pompoenenBij tuinderij 'n Groene Kans in Groenekan hebben ze elk jaar een grote pompoenoogst. Aan mij de eer om een proeverij te organiseren. Vooral van andere gerechten met pompoen dan alleen pompoensoep! Vandaag proefden we pompoenbrood, chutney, pompoenwafels en muffins.

Voedingswaarde pompoen(pitten)

Pompoenen zijn rijk aan vitamine C, calcium en B├Ętacaroteen, dit laatste wordt door het lichaam omgezet in Vitamine A. Vitamine A is goed voor de ogen en huid en ondersteunt de opbouw van de weerstand. En niet te vergeten, pompoen is rijk aan voedingsvezels, dit bevordert de darmfunctie.

Van sommige pompoenen wordt ook het zaad gewonnen, licht geroosterd smaakt dat heerlijk als snack, in de sla, in gebak of brood. Pompoenpitten zijn onder ander rijk aan fosfor (samen met calcium goed voor sterke botten en tanden) en zink. Zink is essentieel voor de groei. Een tekort aan zink leidt onder andere tot witte vlekje op de nagels.  


Alle recepten staan in nieuwsbrief nr. 1 uit de herfst van 2008


Meer informatie en recepten met pompoen.

Ineke Fienieg

Mijn naam is Ineke Fienieg, als natuurvoedingskundige wijs ik duurzame consumenten de weg naar het verbeteren van hun gezondheid met natuurvoeding. Holistisch, antroposofisch en vooral erg praktisch.

Regelmatig geef ik workshops, kijk in de Agenda voor het actuele aanbod.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor wekelijkse wetenswaardigheden uit de natuurvoedingskeuken!

Inschrijven Nieuwsbrief

Agenda

Recepten

Zoek een recept uit de natuurvoedingskeuken!

Recepten

Weblog | Recent

Weblog | Thema

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl