Pruimen

Er bestaan veel pruimenrassen in allerlei vormen, maten, smaken en kleuren en ze dragen de mooiste namen. Het aanbod in winkels is meestal beperkt tot de Opal (zoet)en soms de Reine Claude (honingzoet en zeer aromatisch) of gewoon rode pruimen, maar soms ook Santa Rosa (pittig en aromatisch), Reine Victoria (lichtzoet) of Kwets (goede bakpruim).

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, pruimensalsaSteenvrucht

Pruimenbomen groeien goed in ons klimaat, de vruchten behoren tot de zogenaamde steenvruchten, waarbij steen verwijst naar de harde schil die om het zaad in de vrucht zit.

Oogsttijd pruimen

De oogst van de verschillende pruimenrassen valt meestal in juli en augustus. Na de oogst of aankoop de pruimen zo snel mogelijk consumeren. Ze blijven 1-3 dagen goed en worden bij voorkeur niet in de koelkast bewaard.

Voedingswaarde pruimen

Verse pruimen bevatten Vitamine C en A, mineralen zoals Magnesium en Calcium en uiteraard voedingsvezels.

Pectine

Pruimen zijn rijk aan de stof pectine (bij het verhitten fungeert dit als verdikkingsmiddel) en daarom zeer geschikt om jam mee te maken.

Gedroogde pruimen

Van de vele verschillende pruimrassen zijn er slechts een paar die geschikt zijn om te drogen en die komen altijd uit warme streken.


Recepten met verse pruimen:

 

 

Ineke Fienieg

Mijn naam is Ineke Fienieg, als natuurvoedingskundige wijs ik duurzame consumenten de weg naar het verbeteren van hun gezondheid met natuurvoeding. Holistisch, antroposofisch en vooral erg praktisch.

Kom kennismaken.

Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!
Dit veld graag vullen!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor wekelijkse wetenswaardigheden uit de natuurvoedingskeuken!

Inschrijven Nieuwsbrief

Recepten

Zoek een recept uit de natuurvoedingskeuken!

Recepten

Weblog | Recent

Weblog | Thema

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl