Witte bonen

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, witte bonenWitte bonen  zijn zeer veelzijdig en passen in zoete en pittige gerechten.

Weektijd 8-12 uur, kooktijd: 1-1,5 uur, nawellen 1 uur of langer (raadpleeg ook altijd de verpakking, soms wordt er aangeraden de witte bonen langer te weken).

Voedingsstoffen

Alle peulvruchten zijn rijk aan mineralen, zoals kalium, calcium, fosfor, magnesium, zink en ijzer.

Een portie peulvruchten bevat ongeveer evenveel ijzer als een portie vlees. Het ijzer is echter minder goed opneembaar door de spijsvertering. Het helpt wanneer je peulvruchten combineert met voeding die rijk is aan vitamine C, dus groenten of fruit.

Combineer peulvruchten in de maaltijd ook altijd met granen, samen leveren ze een optimale eiwitcombinatie.

Vlinderbloem

Peulvruchten zijn de zaden van rijpe vruchten van vlinderbloemige planten. De bloemen van deze planten lijken wat op vlinders, vandaar deze naam.

Symbiose

Deze plantenfamilie bezit krachtige wortels, die op een interessante manier een symbiose aangaan met stikstofvormende bacteriën. Deze zetten zich af als knolletjes op de wortels en verrijken hiermee de grond. Deze symbiose leidt tevens tot een hoge eiwitvorming in de peulvruchten.

Eiwit

In de peulvruchten is geconcentreerd eiwit aanwezig. Het eiwit zit echter opgesloten in de cellen waardoor het door de spijsvertering soms moeilijk vrijgemaakt kan worden. Dit kan vooral lastig zijn voor mensen met een zwakke spijsvertering of voor jonge kinderen.

Spijsvertering

Vaak uit een zwakke spijsvertering zich door winderigheid en een opgeblazen gevoel na het eten van peulvruchten. Dit kan echter ook te maken hebben met de bereidingswijze van peulvruchten en de combinatie met andere voedingsmiddelen. Voedwel, natuurlijk voedingsadvies, bonensalsa

Vegetarisch

Voor mensen met een vegetarische leefwijze zijn peulvruchten onontbeerlijk. Eet ze regelmatig, maar met mate en altijd gecombineerd met een graansoort.

Peulvruchten gecombineerd met granen leveren ze een optimale plantaardige  eiwitcombinatie.

Bijvoorbeeld rijst met linzen, bruine bonen met maïs, of kikkererwten met gerst.

Samen vormen ze een goede eiwitbron waarnaast vlees, vis, ei of kaas overbodig zijn. 


Recepten met witte bonen:

Ineke Fienieg

Mijn naam is Ineke Fienieg, als natuurvoedingskundige wijs ik duurzame consumenten de weg naar het verbeteren van hun gezondheid met natuurvoeding. Holistisch, antroposofisch en vooral erg praktisch.

Regelmatig geef ik workshops, kijk in de Agenda voor het actuele aanbod.

Voedwel, natuurlijk voedingsadvies

030 879 9451
info AT voedwel DOT nl